Jaguar XJ (X308)
Europejscy producenci samochodów mało kiedy produkowali wozy tak obszerne i majestatyczne (natomiast wspominam to w kontekście przełomu wieków gdy samochody były ciągle względnie nieduże w stosunku do teraźniejszych modeli, chyba każdy zauważył skłonność zgodnie z jaką auta z wersji na wersję są coraz obszerniejsze) jak Jaguar XJ.
Jaguar XJ (X308) był tworzony przez tę brytyjską markę w latach 1997-2003 w paru wersjach. Pod względem stylistyki nadwozia pojazd tenże odnosił się względnie poważnie do bezpośredniego prekursora co widać po krągłych obrysach karoserii oraz optycznym spłaszczeniu wozu (co nadaje mu tak znamienną linię). Wzięto to co najurodziwsze z poprzednika oraz dołączono parę poprawek wywołujących wrażenie iż Jaguar XJ wygląda wyjątkowo postępowo. Pojazd jest tak urodziwy iż częstokroć wciąż jest eksploatowany jako limuzyna ślubna.
Pod maską samochodu kryją się faktyczne bestie, jak to u Jaguara. Najmizerniejszy napęd ma aż 3,2 litra, wersje z mocniejszym silnikiem nawet 4,0 litry, w tym odmiana XJR także turbodoładowanie. Wdrożono w nich pionierskie jednostki napędowe V8.
Standardowy model tego pojazdu określony był emblematem XJ8, niemniej zaopatrzenie podstawowe tego samochodu było nieporównanie mocniejsze aniżeli w poprzednich generacjach wliczając w to skórzaną tapicerkę czy klimatyzację. Pewną z nadzwyczaj luksusowych odmian był za to model oznaczany symbolem XJR, jaki operował czterolitrowym doładowanym napędem oraz szerszymi niż w tańszych odmianach oponami. To raczej masywne auto rozpędzało się do „setki” w 5 sekund, dochodząc do maksimum 249 kilometrów na godzinę. W setną rocznicę urodzin Sir Williama Lyons’a (który był założycielem firmy Jaguar) przypadającą w 2001 roku wprowadzono na rynek również specjalną wersję limitowaną oznaczaną jako XJR 100, osiągalną tylko w kolorze antracytowym (rodzaj czerni).